De la mediocritate la perfomanta

„Mediocritatea e cu atât mai impresionantă cu cât o descoperi într-o structură ce se crede deasupra mediocrităţii.’

Mircea Eliade

 

 

 

Faptul ca oamenii parasesc oameni si nu companii este deja o maxima cunoscuta .

A crea si a aduce la performanta echipe este o arta .

Sunt in momentul de fata foarte multe materiale, carti ,traininguri menite sa ne invete sa fim manageri, lideri si performeri.

Cu toate astea , ne izbim zi de zi de mediocriatate.

Iesirea din mediocritate se invata ? Este o stare naturala sau gradientul mediocritatii dintr-un colectiv ?

Sa luam un exemplu : cand am fost elevi in clasa 1 , totul era greu si fiecare litera , cuvant sau operatie matematica era o adevarata provocare. Cu toate astea ,desi  toti copiii au acces la acelasi manual, invatatoare ,timp de pregatire in aceeasi clasa unii exceleaza, altii se descurca si o parte sunt o continua problema .

Un alt exemplu : aceeasi ploaie cade peste toate culturile dintr-o anumita arie – unele culturi cresc viguroase ,altele nu –desi au fost udate de aceeasi ploaie . Doua personae se angajeaza in acelasi timp ,la aceeasi companie ,pe aceasi pozitie – una ramane , se dezvolta , se integreaza ,cealalta nu reuseste si in final este concediata sau demisioneaza.

Muta omul intr-un alt mediu si va excela. Mediocritatea este o stare falsa.

Asadar ce face diferenta intre mediocritate si performanta ?

Daca nu avem radacini ( valori ) , nu avem cum sa oferim roade ( rezultate marete).

Daca nu gasim terenul propice in care sa ne infigem radacinile vom performa la nivelul nostru minim.

Daca mediul este ostil , vom agoniza si vom fi deceptionati.

Daca noi nu dorim sa stralucim , vom fi doar o oglinda ce reflecta lumina altora.

La umbra unui gorun( manager bun) , cresc intodeauna stejarii.

 

Pentru a fi un bun manager avem nevoie de un caracter bun, valori morale si etice si mai ales de inima.

Nu te nasti manager , dar daca nu ai suflet si valori morale personale , orice cursuri de management ai face nu vei reusi sa creezi performanta , poate compania te vrea dur , sa-ti stie lumea de frica , dar pentru asta pregateste-te sa ai mult stress , o echipa pe care o vei reconstrui continuu, si din pacate formata din angajati mediocrii. Angajatii mediocrii vor ramane , indiferent de conditii , deoarece ei nu vad alternative ,merg  pe principiul cat merge si nu ma implic prea tare, banii vin :  este bine . Angajatii buni vor fi incomozi sau te vor parasi.

Un manager construit si cladit in interiorul sau cu empatie  si valori va putea genera rezultate , performante si echipe armonioase de durata.

Treptat generatiile ’60-’70 sunt inlocuite in munca de generatiile ’90. Acestia sunt  flexibili, intelingenti, informati si nu mai au cultura de a muncii in orice conditii sau un mediu toxic . Ei au nevoie de recunoastere ,dar si socializare , locul de munca pentru ei devenind un mediu de apartenenta , extensie a vietii lor sociale.

Parerea mea este ca tinerii de azi pot fi indrumati pentru a deveni intraprenori ai afacerilor si vor munci mai bine in programe flexibile cu un mediu incurajator in care se pot dezvolta si integra social.

Asadar, culturile organizationale ale firmelor si managementul ar trebui revizuite si adaptate noilor trenduri psiho-sociale, si asta conform specialistilor pana in anul 2030. Asadar, avem o perioada de maxim 10 ani sa trecem la alt nivel de abordare a culturii muncii .

Banii sunt importanti , dar accentul nu mai cade pe bani ,ci pe starea interioara de bine .

Am auzit tineri spunind despre angajatorii  lor : “sunt de treaba , chiar daca nu imi ofera x sau y .” Angajatii cauta acei angajatori “de treaba” si nu mai doresc sa fie doar un numar matricol sau sa fie abuzati de managerii toxici .

Pentru a avea o echipa performanta avem nevoie de manageri cu suflet ,inteligenti si creativi , restul se invata .

Sfaturi pentru  iesirea din mediocritate :

  • Evaluati-va constant cultura organizationala;
  • Angajati testind viitorii angajati tinind cont de valorile si cultura organizationala;
  • Fiti deschisi la flexibilitate ;
  • Evaluati constant echipa manageriala;
  • Incurajati exprimarea si feedback-ul in randul angajatilor;
  • Creati apartenenta;
  • Incurajati comunicarea constructiva in toate formele ei;
  • Incurajati oamenii indiferent de pozitia lor in companie la luarea a deciziilor pe nivele de competenta;
  • Angajatii noi sa fie integrati pe baza unui program de inductie feriti de veteranii toxici ;
  • Tineti cont de unicitatea fiecaruia ;
  • Desoperiti si utilizati talentele angajatilor;
  • Intelegeti ca sunt oameni cu visele si problemele lor ;
  • Implicat-va in obiectivele lor si ei se vor implica in ale voastre ;
  • Cand concediati pe cineva , conferiti-I demnitate si supot.

 

Deci , fiti extraordinari , recrutati oameni extraordinari  vazind umanul din ei , adaptati-va cultura organizationala, schimbarea este singura constanta a oricarui aspect al vietii si al afacerilor .

 

 

 

“Provocarea leadership-ului este sa fii puternic, nu obraznic; sa fii bun, nu slab; sa fii ferm, dar nu agresiv; sa fii ganditor, dar nu lenes; sa fii umil, dar nu timid; sa fii mandru, dar nu arogant; sa ai umor, dar fara sa devii un clovn” – Jim Rohn

 

O zi exceptionala ,

Amalia Salcie- Business Way