Dezvoltare abilitati de comunicare
Abilitățile de comunicare eficiente sunt fundamentale pentru succesul în multe aspecte ale vieții. Multe locuri de muncă necesită abilități puternice de comunicare. De asemenea, persoanele cu abilități bune de comunicare se bucură de obicei de relații interpersonale mai bune cu prietenii și familia,colegii .
Prin urmare, o comunicare eficientă este o abilitate esențială , iar învățarea modului de îmbunătățire a comunicării are multe avantaje.
Comunicarea este un proces în două sensuri. Ea implică atât modul în care trimitem mesaje ,cat și modul in care primim mesaje.
Primul pas pentru imbunatatirea abilitatilor de comunicare sunt identificarea problemelor de comunicare. In acest sens rugati pe cineva de incredere sa va dea un feedback, inregistrati-va o conversatie ,un speech si vedeti zonele problema , concentrati-va sa va observati in comunicare si veti observa zonele de imbunatatit , incercati sa va descoperititi ticurile de vorbire si stereotipurile .
În general, există patru domenii principale ale abilităților de comunicare pe care majoritatea dintre noi ar trebui sa le practice pentru a îmbunătăți felul in care comunicam . Acestea sunt : ascultarea, comunicarea non-verbală, conștientizarea si abilitatea de a adresa intrebari .
Învață să asculți
Cu toții avem tendința de a uita faptul că ”a comunica” este un proces în două sensuri. Cădem în capcana „difuzării”, unde tocmai emitem un mesaj și nu reușim să ascultăm răspunsul. Destul de des, nu ii ascultăm cu adevărat pe ceilalți în conversație, ci ne gândim la ce intenționăm să spunem în continuare.
A învăța să asculți înseamnă nu numai să fii atent la cuvintele rostite, ci și la modul în care acestea sunt rostite și la mesajele non-verbale trimise impreuna cu ele. Înseamnă să acorzi atenția deplină persoanei care vorbește și să te concentrezi cu adevărat la ceea ce spune dar și la ceea ce nu spune.
Ascultătorii buni folosesc tehnicile de clarificare ( intrebari deschise si non –agresive ) și reflexia ( oglindire si parafrazare ) tocmai pentru a confirma ca au inteles ce a spus cealaltă persoană și pentru a evita orice confuzie.
Clarificarea :
- Admiteți că nu sunteți sigur ce spune vorbitorul.
- Cereti repetarea/clarificarea .
- Afirmați ce a spus vorbitorul și verificați dacă asta a spus cu adevărat.
- Cereți exemple specifice.
- Folosiți întrebări deschise și non-directive – dacă este cazul.
- Intrebați dacă ați inteles corect și fiți pregătiți pentru a fi corectați ( nu luati la modul personal corectia ).
Oglindirea este o formă simplă de reflectare și implică repetarea aproape exact cu cuvintele lui a ceea ce spune vorbitorul.
Parafrazarea presupune utilizarea altor cuvinte pentru a reflecta ceea ce vorbitorul a spus. Parafrazarea arată nu numai că asculți, ci și că încerci să înțelegi ce spune vorbitorul.
Comunicarea non verbala
O mare parte din orice mesaj este comunicat non-verbal. Unele estimări sugerează că acest lucru poate reprezenta până la 80% din comunicare.
Prin urmare, este important să aveți în vedere și să înțelegeți comunicarea non-verbală – în special atunci când este absentă sau redusă, cum ar fi atunci când comunicați în scris sau prin telefon.
Puteți înțelege mai bine alți oameni, acordând o atenție deosebită comunicării lor non-verbale. Puteți, de asemenea, să vă asigurați că mesajul dvs. este transmis mai clar, asigurându-vă că atat cuvintele cat și limbajul corpului dvs. sunt consecvente.
Tipuri de comunicare non-verbală
Există multe tipuri diferite de comunicare non-verbală. Ele pot fi afectate de situatiile culturale ,deci atentie si la apartenenta culturala a interlocutorului .
- Mișcări ale corpului :gesturi de mână sau încuviințarea sau scuturarea capului.
- Postura sau cum stai sau sta interlocutorul conteaza foarte mult .
- Contact vizual acesta determină adesea nivelul de încredere.
- Para-limbaj sau aspecte ale vocii, în afară de vorbire, cum ar fi tonul, tonul și viteza de vorbire.
- Apropierea sau spațiul personal, care determină nivelul de intimitate și care variază foarte mult în funcție de cultură;
- Expresii faciale , inclusiv zâmbetul, încruntarea și clipirea, care sunt foarte greu de controlat în mod conștient
- Modificări fiziologice , de exemplu, este posibil să transpirați sau să clipiti mai mult atunci când sunteți nervos, iar ritmul cardiac este probabil să crească. Acestea sunt aproape imposibil de controlat în mod conștient și, prin urmare, sunt un indicator foarte important al stării mentale.
Toate aceste elemente pot fi folosite prin metodele de oglindire descrise anterior pot fi folosite pentru a aduce interlocutoru intr-o situatie confortabila comunicarii .
Conștientizarea emoțională și managementul comunicarii
A treia zonă de comunicare subestimată este conștientizarea emoțiilor noastre și ale celorlalți și capacitatea de a gestiona acele emoții.
Există dovezi considerabile că Inteligenta Emotionala este mult mai importantă pentru succesul în viață decât ceea ce am putea numi „inteligență intelectuală”.
Inteligența emoțională acoperă o gamă largă de abilități, de obicei împărțite în abilități personale și abilități sociale. Abilitățile personale includ auto-conștientizarea, autoreglarea și motivația. Abilitățile sociale includ empatie și abilități sociale. Fiecare dintre acestea este defalcata pe mai multe abilități.
De exemplu:
Constiinta de sine constă în constientizarea emoțională, autoevaluarea precisă și încrederea în sine.
Empatia este capacitatea de a „simți cu ceilalți”: de a împărtăși emoțiile și de a le înțelege. Include înțelegerea celorlalți, dezvoltarea acestora, orientarea către a servi , aprecierea și valorificarea diversității.
Fundamental, principiul care stă la baza diferitelor abilități care alcătuiesc inteligența emoțională este că trebuie să fii conștient și să înțelegi propriile emoții și să poți să le stăpânești, pentru a înțelege și a lucra bine cu ceilalți.
Abilități de interogare
Al patrulea domeniu în care se luptă mulți oameni este acela de a adresa intrebari .
Întrebarea este o abilitate crucială pentru a vă asigura că ați înțeles corect mesajul cuiva. De asemenea, este un mod foarte bun de a obține mai multe informații despre un anumit subiect sau pur și simplu de a începe o conversație și de a continua. Cei care au abilități bune de a pune întrebări sunt adesea văzuți ca ascultători foarte buni, deoarece tind să petreacă mult mai mult timp extrăgând informații de la alții decât difuzând propriile lor opinii.
Transmiterea mesajelor
- Nu spuneți pur și simplu primul lucru care vă vine în minte . În schimb, luați-va un moment de respiro și acordați mare atenție la ceea ce spuneți și cum o spuneți.
- Concentrati-va asupra sensului a ceea ce vreti să spuneti.
Luați în considerare modul în care mesajul dvs. poate fi primit de cealaltă persoană și adaptați-vă comunicarea pentru a se potrivi. Comunicând clar, puteți ajuta la evitarea neînțelegerilor și a potențialului conflict cu ceilalți. Puteți, de exemplu, să verificați că au înțeles, cerându-le să rezume ceea ce au auzit și au înțeles.
De asemenea, poate fi util să acordați o atenție deosebită diferențelor din cultură, experiențe trecute, atitudini și abilități atunci când vă transmiteți mesajul . Evitați jargonul și limbajul excesiv de complicat și explicați lucrurile cât mai simplu. Evitati intotdeauna termenii rasisti si sexisti sau orice limbaj care poate cauza disconfort si starni polemici aprinse .
- Folosirea umorului
Râsul eliberează endorfine care pot ajuta la ameliorarea stresului și a anxietății. Majoritatea oamenilor le place să râdă și se vor simți atrași de cineva care îi poate face să râdă. Nu vă temeți să fiți amuzanti , dar asigurați-vă că umorul dvs. este potrivit situației. Folosiți-vă simțul umorului pentru a sparge gheața, pentru a coborî barierele și a câștiga afecțiunea celorlalți. Folosind umorul adecvat veți fi percepuți ca fiind mai carismatici.
- Tratați oamenii în egală măsură
Întotdeauna urmărește să comunici în mod egal și evita superioritatea sau acapararea .Nu vorbiți despre alții in lipsa lor și încercați să nu dezvoltați favoriți: tratând oamenii ca fiind egali și, de asemenea, egali unul cu celălalt, veți construi încredere și respect.
Încercare de soluționare a conflictelor
Este aproape întotdeauna util să rezolvați problemele și conflictele pe măsură ce apar, mai degrabă decât să le neglijati . Cei mai eficienți comunicatori sunt, de asemenea, buni mediatori si negociatori . Aceste solutionari nu trebuie sa fie părtinitoare sau judecătorești, ci mai degrabă sa ușureze calea spre soluționarea conflictelor.
- Mențineți o atitudine pozitivă și un zâmbet
Puțini oameni doresc să fie în preajma cuiva care este anxios, deprimat . Faceti tot posibilul sa fiti prietenosi, optimisti si pozitivi cu alti oameni. Mențineți o atitudine pozitivă, veselă față de viață: atunci când lucrurile nu merg perfect, rămaneti optimisti și învațati din greșelile voastre . Dacă zâmbiti și suneti pozitivi , oamenii sunt mai susceptibili să va răspundă pozitiv.
În mod similar, dacă ceva te enervează sau te supără, așteaptă și liniștește-te înainte de a lua măsuri. Dacă doriti sa va plângeți, faceți acest lucru cu calm, încercați să găsiți câteva aspecte pozitive ale situației și evitați să criticați inutil.
- Minimizați stresul
Unele scenarii de comunicare sunt, prin natura lor, stresante. Cu toate acestea, stresul poate fi o barieră majoră pentru o comunicare eficientă. Prin urmare, toate părțile ar trebui să încerce să rămână calmi și concentrați.
Folositi tehnici de relaxare si reducere stres. Folositi proiectia pozitiva si scenariul inainte de o intalnire sau discutie cu potential stresant .
Nu uitati imbunatatirea abilitatilor de comunicare este o călătorie de învățare pe tot parcursul vieții, asadar acordati timp si rabdare ,dar nu va opriti din a invata si a practica o comunicare imbunatatita cu fiecare zi si experienta .
Succes !
Daca ti-a placut articolul da-mi de stire printr-un comentariu ,poti sa te abonezi pentru a fi la curent cu noutatile Resurse
Daca doresti sa iti dezvolti Inteligenta Emotionala te invit la curs Detalii si inscriere