Cum sa ne dezvoltam creativitatea
Creativitatea este o abilitate ravnita , deoarece consideram creativitatea ca acea insusire care ne poate aduce succes pe toate planurile .
Cu toate ca o consideram o abilitate de dorit ,ea este adesea considerata ca ceva destinat artistilor ,inventatorilor . Cu toate astea copiii o au din plin si suntem cu totii de acord cu asta .
Pentru a fi creativi oamenii care au succes ne recomanda acea gandire de tip ”out of the box” pe care cu totii o intelegem ca terminologoie ,dar uneori ne greu sa o punem in practica.
Creativitatea poate fi educata !
Există o grămadă de mituri despre creativitate, cum ar fi ideea că este un fenomen rar pe care doar câțiva dintre noi îl au , care primesc inspiratie divina , iar noi ceilalți suntem reduși doar la repetarea lucrărilor altora.
În clasa a doua, fiecare copil spune: „Sunt creativ”. 95% vor spune: „Îmi place să pictez, îmi place să desenez, sunt creativ”. Până în clasa a cincea acest procent scade cu aproximativ 50%, până când în liceu procentul scade la aproximativ 5% care cred că sunt creativi, iar restul cred că pur și simplu nu au creativitate .
Creativitatea, insa , este o trăsătură umană universală, un talent uman universal – este ceva de care suntem cu toții capabili. Și cu toții ne putem îmbunătăți creativitatea.E adevarat ca unii oameni o au un pic mai mult decât alții, dar toti avem portia noastra de creativitate .
Când vine vorba de expresia creativă,modul organizat de face lucruri a creierului ne inhiba creativatitatea si apare teama de a ne descatusa , de a pierde controlul , iar autocontrolul care ni se preda inca din copilarie este si el responsabil de inhibarea creativitatii , faptul de a ni se cere conformitate cu ceva ,cu anumite modele , un anumit mod de gandire , de a desena intr-un anume fel samd , ne inhiba creativitatea. Și atunci din diverse motive pierdem interesul pentru a crea.
Daca ne referim la creativitatea copiilor varsta potrivita pentru a-i orienta spre descoperire pasiuni si inceperea dezvoltarii lor este varsta de 8-11 ani. Când extindeți posibilitățile educaționale, pur și simplu extindeți fondul de capital uman. Asta nu înseamnă că suntem cu toții potențiale genii. Desigur că nu. Dar înseamnă că nu irosim talente posibile, oferind cât mai multor oameni posibil acces la educație , la a-si face munca cu vocatie si pasiune .
Chiar acum, risipim o mulțime de ”geniu”. Există mulți copii care ar putea continua să facă lucruri grozave, dar îi lăsăm pe dinafara pentru că nu le oferim acces. Nu-i ispitim cu lucruri de care s-ar putea de fapt să se îndrăgostească. La fel si pentru noi , adultii , nu este timpul pierdut , dar timpul sau mai precis lipsa lui si risipa lui ne pierde pe noi .
Daca iubesti viata , nu irosi timpul .
Din pacate scolile se concentrează pe un model foarte îngust de cunoaștere. Ele presupun că modul de a fi productiv este să te concentrezi mereu, să te concentrezi, să te concentrezi, să privești mereu drept înainte. Le spunem copiilor să nu viseze cu ochii deschiși, să nu se uite pe fereastră, să se uite doar la tablă. Asta este important ! O mare parte a procesului creativ implică o fază de acordare a atenției, punerea în practica , încăpățânare și persistenta. Tin minte cand doamna invatatoare i-a spus copilului meu la un desen ca nu a fost atent la explicatii , copilul meu a zis ca nu vrea sa deseneze dupa model ,ci vrea sa fie creativ pe tema. Din pacate a fost depunctat , nu a facut exact la fel ca doamna .
Dar cercetarea este foarte clară că cele mai bune idei sau momente de înțelegere ale noastre ajung atunci când ne așteptăm cel mai puțin – atunci când suntem distrasi. De aceea, copiii cu ADHD sunt adesea capabili să devină creatori în lumea reală. Acest lucru care este o povară în clasă poate fi de fapt un atuu în lumea reală. Pentru că, dacă ești usor distras, combini mereu ideile în moduri neașteptate. Oamenii care visează mai mult au un scor mai mare la testele de creativitate.
Noul pas in educarea creativitatii este creativitatea productiva .
Einstein a spus: „Creativitatea este reziduul timpului pierdut”. Acesta este un citat minunat, dar înseamnă că trebuie să ne facem timp pentru a pierde timpul.
De multe ori cand am de luat o decizie , de gasit o idee noua , o strategie de afaceri sau orice care necesita o idee creativa obisnuiesc sa ies din zona biroului in parc , intr-un loc care ma inspira si dau drumul relaxarii si ideilor aleatoare , in majoritatea cazurilor imi vine o idee ingenioasa si proaspata .
Cateva idei pentru a deveni mai creativi :
-
Pune intrebari
A pune intrebari bune , inseamna sa descoperi mai multe fatete ale unui lucru ori situatie . Intrebarile de tipul : ”ce-ar fi daca ”, ” cum ar fi daca” , ” cum as mai putea face asta ”, ” ce varaiante mai sunt ” samd sunt intrebari care ne deschid imaginatia .
-
Studiaza modele existente
”Cine a mai facut asta ” , ”cum a facut”- sunt analize care ne pot face sa descoperim potential nou sau imbunatatire a ceva ce exista . Deasemenea aplicand principiul ca orice problema are o solutie , cauta acea solutie.
-
Perseverenta
Perseverenta in a reusi este esentiala .
Thomas Edison a eșuat de 98 de ori până a inventat becul electric. El spunea: „Nu mă descurajez, deoarece fiecare încercare greșită mă aruncă cu încă un pas înainte.” Cand a inceput era feroviara se credea ca este imposibil de atins o viteza mai mare de 30 km /h , pana astazi o multime de inventatori au contribuit pana la trenurile de mare viteza de astazi si lista nu e inchisa si exemple de perseverenta sunt multe .
-
Ia o pauza
Deși persistența este esențială pentru descoperirile creative, uneori luarea unei pauze, retragerea și reorientarea, vă pot ajuta să vă schimbați starea de spirit și să vă ajutați să obțineți o stare de spirit mai creativă.
-
Deveniti observatori
Uneori suntem atat de prinsi in fluxul vietii incat nu reusim fim spectator al filmului in care jucam infocat. A face un pas in afara campului de joc si sa devenim observatori ne ajuta sa vedem solutii si idei pe care nu le observam cand suntem in joc.
-
Activeaza-ti copilul interior
Într-un studiu recent, un psiholog a repartizat câteva sute de studenți in două grupuri diferite. Primului grup i s-au dat următoarele instrucțiuni: „Ai șapte ani, iar școala este anulată. Ai toată ziua pentru tine. Ce ai face? Unde ai merge? Pe cine ai vedea? ” Al doilea grup a primit exact aceleași instrucțiuni, cu excepția faptului că prima ipoteză a fost ștearsă. Drept urmare, acești studenți nu s-au imaginat pe ei înșiși ca fiind copii de șapte ani. După ce au scris timp de zece minute, subiecților din ambele grupuri li s-au dat diferite teste de creativitate, cum ar fi încercarea de a inventa utilizări alternative pentru o anvelopă de mașină veche sau enumerarea tuturor lucrurilor pe care le-ai putea face cu o cărămidă. Interesant este faptul că elevii care s-au imaginat copii au obținut rezultate mult mai mari la sarcinile creative, venind cu idei de două ori mai multe decât celălalt grup. Se pare că putem recupera creativitatea pe care am pierdut-o cu timpul. Trebuie doar să ne amintim cum eram , ce faceam , ce ne pasiona cand eram copii .
Sper sa va fie util acest articol , si va incurajez sa comunicati parerile si experientele voastre in comentarii .
Daca doriti sa aflati mai multe despre creativitate solicitati acces gratuit la modul 13 Detalii aici din Legile interne ale banilor pe adresa de e-mail contact@businessway.ro
sursa foto : https://pixabay.com/ro/
O zi plina de creativitate !
Cu drag ,
Amalia